Design Thinking in 59 minuten

Stel je voor. Het is vrijdag eind van de middag. Zo’n twintig creatievelingen van Visualizer Network rennen ieder door hun eigen huis om met allerlei spullen binnen tien minuten een prototype in elkaar te knutselen. Daarna krijgen we allerlei verschillende werkjes te zien. Van een Playmobil opstelling, een geknutselde Yurt tot een mini-journal vol verlangen. Wat ging hieraan vooraf?

Hoe het begon

In een crashcourse van bijna een uur liet Fieke Sluijs ons meemaken hoe Design Thinking werkt. Deze methode is een manier om ingewikkelde problemen op een creatieve manier aan te pakken. Niet vanachter een buro, maar vooral in gesprek met de klant (afnemer) en door veel te testen.

Deze vrijdagmiddag oefenen we met als thema “Bedenk het ultieme diner in coronatijd” Met korte opdrachten in tweetallen in breakoutrooms doorliepen we deze stappen:

  1. Empathize: leef je in in het probleem van de ander. Een interview met de ander om wensen en ideeën duidelijk te krijgen. Ook wat de ander absoluut niet wil bij een diner.
  2. Define: het idee (probleemvraag) zo scherp mogelijk formuleren. Hoe extremer, hoe beter.
  3. Ideate: zoveel mogelijk oplossingen bedenken. We gebruikten hiervoor de vorm ‘Crazy Eights’. Vouw een A4 dubbel, en dan nog eens dubbel en dan nog eens dubbel. Vouw het weer open en er zijn 8 vakjes ontstaan. Schets nu in 8 minuten (beeld en tekst) 8 voorstellen (zie afbeelding bovenaan). Vraag feedback aan de ander en maak een keuze uit de voorstellen.
  4. Prototype: geef de beste ideeën weer in een prototype. In 10 minuten knutselen we een prototype in elkaar van de beste ideeën en presenteren deze aan elkaar.
  5. Test: test het prototype en maak aanpassingen.
Crashcourse Design Thinking

Voor mijn partner in crime bij deze opdracht bedacht ik een diner, waarbij een topkok originele vegan gerechten komt maken aan huis. Compleet met een smaaktest. Haar wens was namelijk om meer vegan te eten, en dan echt lekker.

Voor mij ontwierp zij een mooie entourage voor een diner vol met planten en een goed uitzicht. Grappig ook om mee te maken dat de een zich meer op de omgeving heeft gericht en de ander meer op wat er op het menu staat.

Prototype maken in 10 minuten
In 10 minuten een prototype van diner met topkok met smaaktest aan huis

Snel resultaat door vooral doen

Afgelopen half jaar heb ik me verdiept in Design Thinking, vooral door webinars te volgen en te lezen en erover te praten. Het was een prima ervaring om het nu te doen. Door de korte tijd van de opdrachten ben je op een plezierige manier gedwongen om snel keuzes te maken. Niet lang denken, maar vooral doen. Ontwerpen en testen. Daarna ontstonden er binnen 59 minuten diverse prototypes. Bij Design Thinking gaat het hier verder door steeds een prototype aan te scherpen en in de praktijk te testen. Ook is deze workshop is nog eens het bewijs dat een online sessie creatief en interactief kan zijn. Heel fijn op het eind van de werkweek!

Visualizer Network

Sinds het najaar haak ik regelmatig aan bij de online sessies van dit netwerk. Hier tref ik zakelijk tekenaars (in Nederland) in alle soorten en maten. Voor een aantal is het visueel werken een onderdeel van het werk. Anderen tekenen dag en nacht. Een fijn netwerk om allerlei zaken uit te wisselen. Zo stonden we al eens stil bij wat er online technisch mogelijk is wanneer je wilt tekenen met of voor een groep in coronatijd. In een volgende sessie laat ik de visualizers zien wat er mogelijk is met Miro.

Ben je inmiddels nieuwsgierig naar Design Thinking? En wil je je verder verdiepen? Dan zijn hier nog een paar tips:

Sprint – How to solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days – Jake Knapp

Design Thinking – Teun den Dekker

Online Training van Goodhabitz

4 Comments

Add Yours →

Goed krachtig artikel over een zeer interessante werkwijze. Bedrijven zouden zichzelf een plezier doen hierin te investeren. Veel beter dan wat je regelmatig ziet dat producten worden bedacht, geproduceerd en terzijde geschoven omdat ze niet aansluiten bij de behoefte van de klant. Gevolg: teleurstelling, financieel verlies en weinig motivatie voor een nieuwe ontwikkeling.

Inderdaad. En maar al te vaak denken we heel goed te weten wat onze klant wil. Het is heel goed om dat te testen.

Hey Lily, wat superleuk dat je een blog over de crash course hebt geschreven! 59 minuten is natuurlijk veel te kort voor een hele iteratie. Maar met zo’n stel creatieve visualizers krijg je toch prachtige en unieke ontwerpen.

Geef een antwoord